فوم بروجرد موجب تخریب ساختمان متروپل در تهران شد

کاربردهای بی شماری از فوم بروجرد در دنیای تجاری وجود دارد. به لطف دوام ماندگار و عملکرد چشمگیر، این ماده همچنان به عنوان اصلی برای طیف گسترده ای از صنایع است.

فوم های پلیمری اجزای کلیدی با چگالی کم برای بسیاری از سازه های سبک وزن مورد استفاده در ساخت و ساز و وسایل حمل و نقل و برای کاربردهایی هستند که تخلخل عملکردهای خاصی را برای عایق بندی، بسته بندی، بالشتک، ایمنی و مصارف زیست پزشکی تعیین می کند.

اهداف این فصل عبارتند از (1) نشان دادن تکامل مفهوم فوم و عملکردهای آن از ابتدا تا کاربردهای فعلی، (2) ارائه نمای کلی در مورد خواص اصلی مواد معمولی و پیشرفته تر، و (iii) برای معرفی برخی از مهم ترین تحولات جاری.

فوم

فوم های پلیمری ساختارهای سبک وزنی هستند که با یک فاز گازی در یک ماتریس پلیمری مشخص می شوند. آنها در بسیاری از زمینه های کاربردی به دلیل امکان کاهش وزن کلی محصولات و تنظیم خواص مکانیکی و عملکردی برای نیازهای خاص بسیار رایج هستند.

خواص نه تنها به پلیمر خاص مورد استفاده بلکه به ساختار فوم نیز بستگی دارد که به درجه انبساط (که با چگالی فوم مشخص می شود) و مورفولوژی فوم (میزان محتوای سلول باز در مقابل سلول بسته، اندازه سلول، و توزیع اندازه سلول).

چگالی آنها می تواند از 3٪ تا 95٪ از پلیمر جامد متغیر باشد و در مقایسه با نمونه های جامد، می توانند مقاومت ضربه ای، چقرمگی، عمر خستگی، پایداری حرارتی، استحکام دی الکتریک، عملکرد عایق حرارتی و صوتی و همچنین عملکرد نوری را از خود نشان دهند.

یکی دیگر از زمینه های محبوب استفاده از فوم مبلمان، یک صندلی به سبک گونی فوم شبیه به کیسه لوبیا است. برخلاف سبک کیسه‌های لوبیایی، این گزینه از نرمی فوم به جای دانه‌های کوچک و سخت استفاده می‌کند تا گزینه‌ای برای نشستن راحت ایجاد کند.

فوم گزینه مناسبی برای مبلمان است زیرا فشرده است و به سازنده اجازه می دهد بسته به مقدار فوم استفاده شده به نرمی یا استحکام دلخواه دست یابد.